Friendly Graphic Design
The proverb says, do not judge a book by the cover. But alas, book cover
has always been a leader in promoting a wraparound the print media as well as
in electronic packaging such as e-book.
Cover of a book has at least four main functions. First, as a
communicative tool. Second, as a means of offering new ideas and reading
stories or substance that can be represented by a display cover of a book.
Third, as an aesthetic function and aesthetics of a product offered to
prospective customers. Fourth, proximity to potential consumers which are able
to attract the hearts and interests.
Consumer is the king and queen, and always such a saying. Therefore,
sellers of books and a writer, and also the book publishers attention with good
quality first impression that can be imaged by an outer packaging of a book.
Basically any goods or services have outer packaging that is informative
as well persuasive, so that potential customers psychologically moved to at
least want to get acquainted with the products which be offered.
Image has a million meanings, according to communication experts said.
The maxim seems appropriate to represent the function of a display on the
product packaging. However, the outer packaging must not mislead potential
customers. Consumers who find themselves disappointed with the quality of
product substance different from the impression that shown by the cover, will
have a negative impact in terms of marketing in the future.
The concept of a product cover of goods, services, and books, need to be
ripened carefully reviewed and appropriate in addition to the right target.
Target market has a variety of backgrounds and diverse societies. Possible ways
appropriate to a specific target market, may not be appropriate if the standard
used the same approach for other target market audience. Therefore, market
research became one of the more dominant factor in determining the concept of
the cover packaging display.
Thus we can understand, that basically there are two roles may be
performed by a graphic design, namely as a drafter as well as market psychology
researcher. In other words, the element of a composition become a most
important role in representing the products that we offer.
Pepatah mengatakan, jangan menghakimi buku dengan kovernya. Namun apa
daya, kover buku selalu menjadi sampul terdepan dalam mempromosikan sebuah
media cetak maupun dalam kemasan elektronik seperti e-book.
Kover sebuah buku memiliki setidaknya empat fungsi utama. Pertama,
sebagai sarana komunikatif. Kedua, sebagai sarana menawarkan ide dan gagasan
kisah atau substansi bacaan yang dapat direpresentasikan oleh tampilan kover
sebuah buku. Ketiga, sebagai fungsi estetis dan estetika sebuah produk yang
ditawarkan kepada calon konsumen. Keempat, kedekatan terhadap calon konsumen
yang mampu menarik hati dan minat mereka.
Konsumen adalah raja dan ratu, dan selalu demikian pepatah mengatakan. Oleh
karenanya, penjual produk buku maupun seorang penulis, tidak terkecuali pihak
penerbit buku memperhatikan dengan baik kualitas kesan pertama yang dapat
dicitrakan oleh sebuah kemasan luar sebuah buku.
Pada dasarnya setiap produk barang maupun jasa memiliki kemasan luar yang
bersifat informatif sekaligus persuatif sehingga calon konsumen tergerak secara
psikologi untuk paling tidak mau berkenalan dengan produk yang ditawarkan
tersebut.
Gambar memiliki sejuta makna, demikian pakar komunikasi berkata. Tampaknya
adagium tersebut tepat mewakili fungsi sebuah tampilan pada kemasan produk. Namun
demikian, kemasan luar tidak boleh mengecoh calon konsumen. Konsumen yang
mendapati dirinya kecewa akibat kualitas substansi produk yang berbeda dari
kesan yang ditampilkan oleh kovernya, akan berdampak buruk dari segi pemasaran
di masa yang akan datang.
Konsep kover suatu produk barang, jasa, maupun buku, perlu dimatangkan
secara cermat dan tepat guna disamping tepat sasaran. Target market memiliki berbagai latar
belakang serta beragam kalangan. Mungkin cara-cara yang tepat untuk suatu target
market yang satu, bisa jadi tidaklah cocok bila standar pendekatan yang sama
digunakan untuk target market audiens lainnya. Untuk itu riset pasar menjadi
salah satu faktor dominan lainnya dalam menentukan konsep tampilan kover
kemasan.
Dengan demikian kita dapat memaklumi, bahwa pada prinsipnya terdapat dua
peran yang mungkin diemban oleh seorang desain grafis, yakni sebagai konseptor
sekaligus sebagai periset psikologi pasar. Dengan kata lain, unsur komposisi
menjadi peranan terpenting dalam mewakili produk yang kita tawarkan.
Comments
Post a Comment
If you have any impression about these artwork, please have a comment below. Thankyou and enjoy the artworks.